Marti, 26 septembrie 2019, TUCA ZBARCEA & ASOCIATII a dat publicitatii un nou Buletin Legislativ cu privire la dreptul mediului.
Acesta este disponibil aici.
***
Sumar:
1. Modificari cu impact asupra valabilitatii autorizatiilor de mediu si asupra procedurii de aplicare a vizei anuale pentru aceste autorizatii, ca urmare a emiterii Deciziei Curtii Constitutionale nr. 214/2019
2. Legea nr. 324/2019 avand ca obiect o noua procedura de aplicare a vizei anuale pentru autorizatiile de mediu – supusa controlului de neconstitutionalitate
Modificari cu impact asupra valabilitatii autorizatiilor de mediu si asupra procedurii de aplicare a vizei anuale pentru aceste autorizatii, ca urmare a emiterii Deciziei Curtii Constitutionale nr. 214/2019
Decizia Curtii Constitutionale nr. 214/2019 referitoare la admiterea obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul protectiei mediului si al regimului strainilor, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2018 in ansamblul sau („Decizia nr. 214/2019”) a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 3 iunie 2019.
Prin intermediul acestei decizii au fost declarate neconstitutionale dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul protectiei mediului si al regimului strainilor („OUG nr. 75/2018”), precum si dispozitiile legii de punere in aplicare a OUG nr. 75/2018[1], in ansamblul lor.
Decizia a fost publicata in Monitorul Oficial la data de 3 iunie 2019, iar pentru o perioada de 45 de zile de la publicarea sa, aplicarea prevederilor legislative declarate neconstitutionale au fost suspendate, in temeiul art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei[2]. La finalul acestei perioade, mai exact incepand cu data de 18 iulie 2019, aceste prevederi au incetat sa mai produca efecte juridice.
Curtea a constatat neconstitutionalitatea dispozitiilor OUG nr. 75/2018 pentru considerente de neconstitutionalitate extrinseca[3], care nu vizeaza aspectele de fond ale actului normativ criticat, ci modul de adoptare a acestuia prin:
– incalcarea art. 115 alin. (4) din Constitutie, care impune obligativitatea Guvernului de a adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora;
– incalcarea art. 6 (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, potrivit caruia: „[…] solutiile pe care le cuprinde [n.r. actul normativ] trebuie sa fie temeinic fundamentate […]”;
– incalcarea art. 14 din Legea nr. 24/2000, intrucat prin OUG nr. 75/2008 Guvernul a inteles sa reglementeze doua domenii distincte, fara nicio legatura intre ele si care vizeaza scopuri distincte (domeniul protectiei mediului si regimul strainilor). Modificarile aduse de OUG nr. 75/2018 in domeniul protectiei mediului vizau dispozitii din (i) art. 16 al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului („OUG nr. 195/2005”); (ii) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; (iii) Legea nr. 95/2016 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Arii Naturale Protejate si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2007. Modificarile privind regimul strainilor vizau art. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania.
Ca urmare a incetarii efectelor juridice ale OUG nr. 75/2018, toate actele normative mentionate mai sus au revenit la forma anterioara modificarii lor prin publicarea OUG nr. 75/2018. In acest context, au intervenit urmatoarele modificari legislative semnificative:
1. Durata de valabilitate a autorizatiilor de mediu si autorizatiilor integrate de mediu (denumite colectiv „Autorizatiile”) si modificarea acestei durate
Prin modificarea adusa de OUG nr. 75/2018, a fost eliminat textul din art. 16 din OUG nr. 195/2005, care stabilea un termen de valabilitate a autorizatiei de mediu/autorizatiei integrate de mediu, la implinirea caruia aceasta expira (5 ani, respectiv 10 ani). In acest context, Autorizatiile au dobandit o perioada de valabilitate nedeterminata, conditionata de obtinerea vizei anuale.
Ca urmare a incetarii efectelor juridice ale OUG nr. 75/2018, art. 16 din OUG nr. 195/2005 a revenit la forma anterioara modificarii sale de OUG nr. 75/2018, Autorizatiile urmand a fi supuse din nou urmatoarelor termene, cu excluderea conditiei obtinerii vizei anuale:
– perioada de valabilitate de 5 ani in cazul autorizatiilor de mediu;
– o perioada de valabilitate de 10 ani in cazul autorizatiilor integrate de mediu.
Totodata, a fost eliminat noul alin. (24) al art. 16 din OUG nr. 195/2005, introdus de OUG nr. 75/2018, care prevedea posibilitatea modificarii Autorizatiilor doar in masura in care se solicita revizuirea acestora.
2. Procedura de aplicare a vizei anuale pentru Autorizatii
Lipsirea de temei constitutional a dispozitiilor art. 16 din OUG nr. 196/2005 privind viza anuala are drept consecinta si incetarea efectelor actelor subsecvente emise in temeiul acestui articol, anume Ordinul nr. 1171/2018 si Ordinul nr. 324/2019 care detaliaza procedura de aplicare a vizei anuale asupra Autorizatiilor[4].
Astfel, au devenit inaplicabile prevederile favorabile instituite de Ordinul nr. 324/2019 care reglementau:
– posibilitatea operatorilor economici ale caror Autorizatii urmau sa expire in perioada 1 ianuarie – 31 august 2019 de a solicita viza anuala incepand cu anul 2020;
– posibilitatea operatorilor economici ale caror Autorizatii urmeaza sa expire in perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2019 de a solicita viza anuala incepand cu anul 2019.
In acest context legislativ, in lipsa emiterii unei legi care sa reglementeze prevederile privind avizarea anuala, declarate neconstitutionale de Curtea Constitutionala, precum si a unor instructiuni clare din partea autoritatilor de mediu, operatorii economici ale caror autorizatii au expirat sau urmeaza sa expire in scurt timp sunt pusi in dificultate, poate fi recomandabila demararea unei proceduri de reautorizare pentru a evita eventuale sanctiuni pe motivul lipsei autorizatiei de mediu/ integrate de mediu.
Legea nr. 324/2019 privind modificarea si completarea art. 16 din OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului („Legea nr. 324/2019”)
In scopul de a contracara efectele Deciziei nr. 214/2019, la data de 12.06.2019 a fost inregistrat la Senat pentru dezbatere un proiect de lege[5], aprobat de ambele Camere la data de 3.07.2019 drept Legea nr. 324/2019 in forma accesibila aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2019/pr316_19.pdf.
Aceasta lege reglementeaza, printre altele:
– eliminarea duratei de valabilitate a Autorizatiilor (de 5, respectiv 10 ani);
– obligatia de aplicare a vizei anuale pentru Autorizatii si circumstantele in care poate fi solicitata de titularul Autorizatiei emiterea unei noi Autorizatii. In acest sens, se precizeaza faptul ca:
a) Autorizatiile isi pastreaza valabilitatea pe toata perioada in care beneficiarii lor obtin viza anuala;
b) obtinerea vizei este obligatorie pentru Autorizatiile emise ulterior intrarii in vigoare a prezentei legi;
c) obtinerea vizei este obligatorie pentru Autorizatiile care sunt emise la data intrarii in vigoare a prezentei legi. In privinta acestora din urma se specifica faptul ca: (i) valabilitatea se poate modifica la cererea titularilor, in sensul mentinerii valabilitatii acestor acte de reglementare pe toata perioada in care titularul obtine viza anuala; (ii) daca titularii vor solicita o astfel de modificare a valabilitatii Autorizatiilor, acestia nu vor solicita si nu vor parcurge procedura de obtinere a unei noi autorizatii;
d) in cazul in care titularul nu solicita modificarea valabilitatii Autorizatiei asa cum se prevede mai sus, el este obligat ca, inainte cu cel putin 6 luni de la expirarea valabilitatii actului de reglementare, sa solicite emiterea unei noi autorizatii in termenele prevazute de legislatia in vigoare, chiar daca pe parcursul termenului de valabilitate a obtinut viza anuala.
La data de 8 iulie 2019 a fost depusa o sesizare in legatura cu aspecte de pretinsa neconstitutionalitate privind fondul acestei legi, pe urmatoarele considerente principale[6]:
1. Incalcarea principiului neretroactivitatii legii si a principiului securitatii juridice
Desi din interpretarea per a contrario a dispozitiilor de mai sus (i.e. lit. c) i) rezulta ca Autorizatiile emise pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 324/2019 isi pastreaza valabilitatea pentru perioada stabilita in baza vechii reglementari, prin impunerea obligatiei obtinerii vizei anuale, Legea nr. 324/2019 impune de facto un nou termen de valabilitate, de un an, lipsa acesteia avand ca efect pierderea valabilitatii autorizatiei.
Totodata, Legea nr. 324/2019 nu cuprinde dispozitii tranzitorii care sa reglementeze situatia operatorilor aflati in procedura de reautorizare la momentul intrarii in vigoare a prezentei legi, fiind neclar daca pentru acestia se vor aplica dispozitiile legii vechi, care limiteaza perioada de valabilitate a autorizatiei de mediu la 5 ani si pe cea a autorizatiei integrate de mediu la 10 ani sau dispozitiile Legii nr. 324/2019, prin care se elimina cuantificarea in timp a valabilitatii.
2. Incalcarea principiului egalitatii in fata legii
Legea nr. 324/2019 instituie un tratament juridic diferit intre operatori, discriminatoriu, in functie de momentul autorizarii (inainte/dupa intrarea in vigoare a acestei legi).
Astfel, in baza dispozitiilor prezentate la lit. d) de mai sus:
– operatorii care au obtinut Autorizatiile in temeiul legii vechi si care nu au formulat cerere de modificare a valabilitatii acestora sunt obligati ca, inainte cu cel putin 6 luni de la expirarea valabilitatii actului de reglementare, sa solicite emiterea unei noi autorizatii, in conditiile Ordinului nr. 1798/2007 si Ordinului nr. 818/2003[7] chiar daca au obtinut viza anuala,
– in vreme ce, pentru operatorii care se autorizeaza ulterior intrarii in vigoare a Legii nr. 324/2019 este suficienta obtinerea vizei anuale pentru prelungirea succesiva a valabilitatii autorizatiei.
Sesizarea anterior mentionata va fi dezbatuta de Curtea Constitutionala la data de 18 septembrie 2019[8]. In masura in care, in urma controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala va constata neconformitatea cu dispozitiile Constitutiei, actul normativ nu va putea fi promulgat.
[1] Legea de aprobare este disponibila aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=17405.
[2] Art. 147 din Constitutie: „(1) Dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept. (4) Deciziile Curtii Constitutionale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei. De la data publicarii, deciziile sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor”.
[3] Fata de temeinicia motivelor de neconstitutionalitate extrinseca retinute, Curtea a constatat ca nu mai este cazul sa examineze si criticile de neconstitutionalitate intrinseca formulate de autorii obiectiei de neconstitutionalitate (legate de fondul reglementarilor criticate).
[4] Ordinul nr. 1171/2018 privind aprobarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizatiei de mediu si autorizatiei integrate de mediu („Ordinul nr. 1171/2018”) si Ordinul nr. 324/2019 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul mediului, nr. 1171/2018 privind aprobarea Procedurii pentru aplicarea vizei anuale a autorizatiei de mediu si autorizatiei integrate de mediu („Ordinul nr. 324/2019”). Aceste ordine au fost emise in aplicarea art. 16 din OUG nr. 195/2005 (in forma modificata de OUG nr. 75/2018) care reglementa obligativitatea vizei anuale.
[5] https://senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L324&an_cls=2019 (site Senat); http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?nr=316&an=2019 (site Camera Deputatilor).
[6] A se vedea sursa din nota de subsol 5.
[7] Ordinul ministrului mediului nr. 1798/2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizatiei de mediu, respectiv Ordinul ministrului mediului nr. 818/2003 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizatiei integrate de mediu chiar daca au obtinut viza anuala
[8] http://www.cdep.ro/proiecte/2019/300/10/6/316sesiz.pdf.
Link sursa